Keynote speakers

Dr. Cesar Collazos (Universidad del Cauca – Colombia)

César Alberto Collazos. Full Professor Universidad del Cauca-Colombia. Phd in Computer Science Universidad de Chile. Postdoctoral research at CARL (Collaborative Application Research Laboratory) Universidad de Chile; Computer human Interaction and Collaboration group at Universidad Castilla la Mancha-Spain. Visiting professor Universidad de Lleida (Spain). Coordinator of IDIS research group Universidad del Cauca-Colombia. Vicepresident of Computer Science Colombian Society. His research are focused on Human-Computer Interaction and Computer Supported Collaborative Learning. Editor and author of several research papers in recognized journals. Coordinator of HCI-Collab (Iberoamerican Network supporting teaching learning process on HCI). ccollazo@unicauca.edu.co

Dr. Seiji Isotani (University of Sao Paulo – Brazil)

Seiji Isotani is an Associate Professor of Computer Science and Deputy-Head of the Department of Computer Systems at the University of Sao Paulo, Brazil. He received the B.Sc. and M.Sc. degrees in Computer Science from the University of Sao Paulo, Brazil, and the Ph.D. degree in Information Engineering from Osaka University, Japan. Before joining the University of Sao Paulo, Prof. Isotani worked as a research fellow associated with the Human-Computer Interaction Institute at Carnegie Mellon University, USA. His research career has been devoted to imagine, design, develop, test and deploy intelligent and collaborative educational systems using ontologies and other semantic technologies. Prof. Isotani scientific and social mission converges into a single goal which is to enable the realization of AAAL: Anytime, Anywhere, Anybody Learning, by developing cutting-edge technology. He is the co-founder of two startups (MeuTutor and Linkn) that won several innovation awards in the field of Education and Semantic Web. He has published over a hundred scientific papers, books and book chapters on the field of educational technology and Semantic Web. His mains research interests are in the areas of linked open data, Gamification, Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL), Artificial Intelligence in Education (AIED), and technology-enhanced learning. Prof. Isotani’s research has received international recognition with awards from the IEEE, ACM, SBC, and IBM Research.
He was the Editor-in-Chief of the Brazilian Journal of Computers in Education, Member of the Municipal Secretary of Education Council and Representative of the Brazilian Computer Society in the IFIP Technical Committee on Education. Currently, he is an Associate Editor of the IEEE Transactions on Learning Technologies.

Patricio Lorente (Universidad Nacional de La Plata – Argentina)

Patricio Lorente fue, sucesivamente, Vicepresidente y Presidente de la Junta Directiva (Board of Trustees) de la Fundación Wikimedia, entidad sin fines de lucro que mantiene y desarrolla una serie de proyectos basados en la Web, entre ellos la popular enciclopedia en línea Wikipedia. Se vinculó con la Fundación Wikimedia en el año 2005, como editor y colaborador de la Wikipedia en español y fue electo administrador (“bibliotecario”) al año siguiente. En 2007 fue miembro fundador de Wikimedia Argentina, capítulo local de la Fundación Wikimedia, y se desempeñó como Presidente desde ese año hasta mayo de 2012. Fue responsable de la organización de la Conferencia Internacional Wikimanía 2009 en Buenos Aires y ha participado como organizador y/o expositor en numerosas conferencias, seminarios y talleres en Argentina y en otros países de Latinoamérica. Asimismo ha participado en encuentros y conferencias sobre estos temas en distintos lugares del mundo. Fue uno de los responsables de la organización de la Primera Conferencia Wikimedia de Iberoamérica, realizada en Buenos Aires en 2011, que permitió desarrollar una red de cooperación entre capítulos y grupos de trabajo en Latinoamérica, España, Portugal e Italia. Lorente también ha trabajado en la vinculación entre el mundo educativo y los proyectos Wikimedia. Es el autor de un cuadernillo publicado por Wikimedia Argentina llamado “Wikipedia en el aula” y representando a Wikimedia Argentina ha sido miembro del Consejo Asesor del Programa Conectar Igualdad. Formó parte de la Junta Directiva de la Fundación Wikimedia desde julio de 2012 hasta julio de 2016. Fue Vicepresidente de la Junta Directiva en el período 2014-2015 y Presidente en 2015-2016.  Actualmente es  Prosecretario General de la Universidad Nacional de La Plata.